سفارش تبلیغ
صبا ویژن

SEO برای اپلیکیشن های موبایل (ASO) به چه معنی است؟


SEO برای اپلیکیشن های موبایل (ASO) به چه معنی است؟

 


امروزه ویژگی جدید کاربرپسند بودن برای موبایل یا (Mobile friendly)  شدن گوگل، منجر شده است که جستجوهایی که بوسیله موبایل انجام می شوند دچار تغییر و تحولات اساسی گردند. یکی از این تحولاتی که در زمینه جستجو در زمینه موبایل اتفاق افتاده است این است که نه تنها وب سایت هایی که بوسیله کاربران موبایل مورد جستجو قرار می گیرند؛ بلکه اپلیکیشن هایی هم که در صفحه های حاصل از جستجوهایی که صرفاً متعلق به اپلیکیشن ها می باشند ظاهر می شوند، نیز دچار تغییرات شده است. این موضوع را به روی امکانات جدیدی برای نصب کردن اپلیکیشن های جدید، خارج از لیست هایی که اپ استورها در اختیار ما قرار می گذارند باز می کند.

اپلیکیشن ها می توانند به شیوه های مختلفی در جستجوهای موبایل ظاهر شوند. شما می توانید به روش های مختلفی به جستجو درباره این اپلیکیشن ها بپردازید و البته باید بدانید که وقتی که درباره اپلیکیشنی که مورد نیازتان است در این جستجوگرها جستجویی انجام می دهید؛ نتیجه های حاصل از این جستجوها هم برای خودشان رده بندی هایی دارند. بنابراین در صورتی که شما شرکتی هستید که برای خودتان اپلیکیشنی تولید کرده اید؛ باید کاری کنید که اپلیکیشنتان در لیست اپلیکیشن هایی که مرتبط با جستجوهای مربوط به شما هستند؛ در رده بندی بالاتری قرار داشته باشند (درست مانند بهینه سازی وب سایت که در آن جا سعی می کنید کاری نمایید که وب سایتتان در میان نتیجه های حاصل از جستجوی کلمه مرتبط با شما در رده بندی های بالاتری قرار داشته باشد؛ در این جا هم باید سعی کنید کاری کنید که اپلیکیشنی که تولید کرده اید در میان نتیجه های حاصل از جستجوی اپلیکیشن هایی که مرتبط با شما بوده اند؛ در رده بندی بالاتری قرار داشته باشند. به این کار، SEO برای اپلیکیشن ها و یا ASO (Application Store Optimization) یا "بهینه سازی استور اپلیکیشن ها" گفته می شود. اما اول از همه باید به این سوال پاسخ دهید که اصلا ً چرا انجام این کار برای استراتژی بازاریابی اپلیکیشن ها لازم است؟

چرا باید برای ارتقای کیفیت بازاریابی اپلیکیشن ها، از ASO استفاده کنیم؟

بر طبق آمارهای بدست آمده، ثابت شده است که امروزه تعداد افرادی که در دستگاه های موبایل به جستجو می پردازند نسبت به تعداد افرادی که این کار را در دسکتاپ مربوط به ویندوز انجام می دهند؛ بیشتر می باشند. بنابراین در صورتی که شما کاری کنید که اپلیکیشنی که تولید کرده اید؛ در نتیجه حاصل از جستجوهای مختلف با کیفیت بالاتری ظاهر شود؛ سود بسیار زیادی کرده اید.
بنابراین در صورتی که شما با استفاده از تکنیک های ASO، بتوانید موفق شوید که اپلیکیشنی که تولید کرده اید در میان لیست اپلیکیشن های تولید شده در رده بندی های بالاتری قرار داشته باشد و بیشتر دیده شود؛ می توانید تضمین کنید که مشتریان جدیدی را برای این اپلیکیشن خودتان جلب کرده اید. انجام SEO برای اپلیکیشن ها همچنین منجر می شود که شما تعداد مشتریان بیشتری برای تجارت خودتان داشته باشید.

معمول ترین روش هایی که کاربران با استفاده از این روش ها می توانند به جستجوی اپلیکیشن ها بپردازند.



اغلب کاربرانی که به دنبال یک اپلیکیشن مخصوص هستند؛ برای این که این اپلیکیشن را پیدا کنند؛ معمولاً به استورهای موبایل مانند Google play store و یا App store می روند. البته بسیاری از اپلیکیشن ها هم هستند که می توان آن ها را خارج از این مکان ها پیدا کرد. بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه ها انجام گرفته است؛ نشان داده شده است که تقریباً چیزی حدود 40 درصد از اپلیکیشن ها را می توان در این استورها پیدا کرد. اما پس 60 درصد باقی مانده اپلیکیشن ها کجا هستند؟!!!
این 60 درصد بقیه اپلیکیشن ها را می توان از روشهای مختلف دیگری مانند دوستان، خانواده و همکاران، موتورهای جستجوگر، وب سایت های مربوط به شرکت مورد نظر و تبلیغات تلویزیونی پیدا کرد. تحقیقات نشان داده است که 27 درصد (یعنی تقریباً چیزی حدود 1 نفر از هر 4 نفر) از مردم اپلیکیشن ها را از طریق جستجو کردن در موتورهای جستجوگر پیدا و نصب می کنند.
با توجه به این بحث می توان نتیجه گرفت که در صورتی که شما هرگز تا کنون درباره SEO برای اپلیکیشن هایتان (یا همان ASO) فکر نکرده بودند؛ 27 درصد از ترافیک بالقوه را برای اپلیکیشنتان از دست داده اید!
بنابراین اکنون مشخص شده است که موضوع ASO باید یکی از موضوعات کلیدی برای کار شما باشد. شما باید بتوانید به راحتی کاری کنید که اپلیکیشنی که تولید کرده اید؛ در میان فهرست اپلیکیشن های موجود در رتبه بندی بالاتری قرار داشته باشد. اکنون احتمالاً یک سوال برای شما مطرح شده است و آن هم این است که "چه چیزی بر رده بندی اپلیکیشن ها در نتیجه های حاصل از جستجو تاثیر می گذارد؟"

عواملی که بر رده بندی اپلیکیشن ها در نتیجه های حاصل از جستجو تأثیر می گذارند.

مشخص است که موضوع بهینه سازی موتورهای جستجو برای اپلیکیشن ها یا "بهینه سازی استور اپلیکیشن ها" (ASO) نیز به اندازه هر بهینه سازی دیگری مهم است. شما باید به همان اندازه برای بهینه سازی اپلیکیشن ها زحمت می‌کشید که برای بهینه سازی موتورهای جستجوگر برای وب سایتتان زحمت کشیده اید. باید کاری کنید که وقتی که کاربران درباره موضوعی که مرتبط با اپلیکیشن شما می باشد در اینترنت به جستجو می پردازند؛ اپلیکیشن شما در رده بندی های بالاتری باشد.

سه عامل عمده ای که در ASO دخالت دارند؛ به قرار زیر می باشند:

1) کلمات کلیدی (Keyword)
2) مرورها و رده بندی ها (Reviews and rankings)
3) لینک های پشتیانی باکیفیت (Quality Backlinks)
در ادامه به توضیح این سه عامل خواهیم پرداخت:

عامل اول: کلمات کلیدی

همان طور که می دانید، در بهینه سازی موتورهای جستجوگر مرتبط با وب سایت ها، دادن کلمات کلیدی مرتبط و مناسب برای شناسایی یک وب سایت یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند تأثیرات بسیار مناسبی را بر روی تغییر کردن رده بندی این وب سایت داشته باشد. برای بهینه سازی موتورهای جستجو برای بخش اپلیکیشن های موبایل هم، مانند هر استراتژی دیگری که در این زمینه وجود دارد؛ نیاز است که کلمات کلیدی مناسبی داده شود تا اپلیکیشن های مورد نظر در نتیجه های حاصل از موتورهای جستجو، در رده بندی های بالاتری قرار بگیرند.

برای این که کلمات کلیدی مناسبی را برای این کار پیدا کنید، می توانید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید. از جمله این ابزارهایی که در این زمینه می توانند به شما کمک کنند؛ می توان به ابزارهای ASO مانند "رادارهای اپلیکیشن" یا App Radar و یا ابزارهای دیگری اشاره کرد که شما می توانید برای کلمات کلیدی مناسب از آن ها استفاده کنید. همچنین می توانید از اپلیکیشن هایی مانند اپلیکیشن "Google Keyword Planner" و بسیاری از اپلیکیشن های دیگر در این رابطه استفاده کنید.

عامل دوم: رده بندی ها و مرورها

این عامل نه تنها می تواند به شما در زمینه ASO کمک کند؛ بلکه می تواند به خودی خود بر روی SEO هم اثر داشته باشد. این عامل شدیداً وابسته به تصوری است که کاربران از اپلیکیشن شما دارند. در حقیقت این عامل بسته به نوع تفکری است که کاربران درباره شما و اپلیکیشنتان می کنند. و در صورتی که از این اپلیکیشن راضی باشند؛ فیدبک و بازخوردهای مناسبی را ارایه می کنند و نهایتاً شما می توانید رده بندی خود را بالاتر ببرید.


عامل سوم: پشتیانی باکیفیت

یکی دیگر از عوامل مهمی که در ASO تأثیرگذار می باشد؛ عامل وجود لینک های پشتیبانی می باشد. در صورتی که شما در صفحه معرفی اپلیکیشن، یک لینک مناسب و با کیفیت را که به سمت صفحه دانلودتان در وب سایتتان ختم می شود قرار دهید؛ می توانید انتظار داشته باشید که ترافیک شما بیشتر می شود. اما در صورتی که نتوانید چنین وضعیتی را ایجاد کنید؛ ممکن است در کار به مشکل برخورد نمایید و ممکن است از تعداد افرادی که به عنوان بازدیدکننده به جستجوی اپلیکیشن خودشان پرداخته اند و نتوانسته اند آن را پیدا کنند؛ کاسته شود و شما نتوانید نتیجه مطلوبی را از کار بگیرید. بنابراین وجود لینک های قوی پشتیبانی یکی دیگر از عوامل موثر در ASO است.