سفارش تبلیغ
صبا ویژن

16 توصیه برای موفق شدن در کار ساخت اپلیکیشن موبایل (بخش دوم)

7) اپلیکیشن خودتان را در چندین پلتفرم تولید کنید

همواره این نکته را در نظر داشته باشید که افراد مختلف علاقه مند به گوشی های مختلفی هستند که این گوشی های مختلف هر کدام ممکن است دارای سیستم عامل های مختلف و پلتفرم های مختلفی باشند. به عنوان مثال بسیاری از کاربران هستند که دوست دارند از سیستم های اندرویدی استفاده کنند. این در حالی است که تعداد زیادی از کاربران هم هستند که کار کردن با سیستم های اندرویدی برایشان خیلی دشوار است و دوست دارند تا از سیستم های IOS استفاده کنند. همچنین برخی از کاربران هم هستند که دوست دارند تا از گوشی های هوشمندی که دارای سیستم عامل ویندوز است استفاده کنند.

بنابراین همانطور که مشاهده می کنید پلتفرم های مختلفی وجود دارد و در صورتی که شما می خواهید کاری کنید که اپلیکیشنتان در میان تعداد زیادی از کاربران مورد استفاده قرار بگیرد؛ باید به علاقه های تمام این کاربران توجه داشته باشید و باید این اپلیکیشن را به گونه ای تولید کنید که در تمام این پلتفرم ها کاربرد داشته باشد. در صورتی که شما اپلیکیشنتان را به گونه ای بسازید که تنها در یک پلتفرم کار کند و در پلفترم دیگری کار نکند؛ کارتان با مشکل مواجه می شود. به عنوان مثال در صورتی که شما اپلیکیشنتان را به گونه ای طراحی کنید که تنها برای دستگاه های اندرویدی کار کند؛ تمام افرادی که از اندروید استفاده نمی کنند را از دست می دهید!

8) اپلیکیشنخودتان را قبل از اینکه به شکل نهایی وارد بازار کنید؛ به صورت آزمایشی بر روی انسان های حقیقی و با دستگاه های حقیقی مورد آزمایش قرار دهید

وقتی که شما ماه ها بر روی یک اپلیکیشن کار می کنید، ممکن است در طول این مدت اشتباهاتی مرتکب شده باشید و خودتان هم از این اشتباهات باخبر نشده باشید. بنابراین بهتر است قبل از اینکه این اپلیکیشن را به صورت گسترده وارد بازار کنید، قبلا آن را مورد آزمایش قرار دهید و نقایص آن را برای خودتان مشخص کنید. در غیر این صورت ممکن است شما بدون اینکه بخواهید اشتباهات اساسی انجام داده باشید و تنها زمانی باخبر شوید که دیگر دیر شده است!

بنابراین دقیقا همان زمانی که احساس کردید که این اپلیکیشن شما آماده شده است شما باید آن را به صورت آزمایشی بر روی دستگاه های حقیقی و با استفاده از افراد حقیقی مورد آزمایش قرار دهید. در صورتی که چنین کاری را انجام دهید، می توانید انتظار داشته باشید که افرادی که شما این اپلیکیشن را به صورت آزمایشی به آنها داده اید آن را مورد ارزیابی قرار دهند و ایرادات آن را به شما بگویند. مخصوصا خیلی مهم است که کاری کنید که افراد نرمال و حقیقی این ایرادات را به شما بگویند به این دلیل که آنها نمونه ای از افراد دیگری هستند که قرار است از اپلیکیشن شما استفاده کنند.

9) برخی از ویژگی های آفلاین را برای اپلیکیشنتان ایجاد کنید

یکی دیگر از کارهایی که شما می توانید انجام دهید برای اینکه تعداد کاربرانی که از اپلیکیشنتان استفاده می کنند را افزایش دهید این است که برخی از ویژگی هایی را که بدون استفاده از اینترنت هم می توان از آنها استفاده کرد نیز در این اپلیکیشن قرار دهید. این ویژگی ها به کاربران کمک می کنند تا از این اپلیکیشن به راحتی استفاده کنند حتی زمانی که اینترنت ندارند.

این کار باعث می شود که کارایی اپلیکیشن شم بهتر شود و همچنین اعتمادی که کاربران به این اپلیکیشن می کنند هم بهتر شود بنابراین به این صورت شما خواهید توانست تا تعداد افرادی که از اپلیکیشن شما استفاده می کنند را افزایش دهید.

10) برای بازاریابی کردن اپلیکیشنتان یک استراتژی قوی داشته باشید

یکی دیگر از شیوه هایی که شما می توانید به این شیوه کاری کنید که تعداد افرادی که از اپلیکیشنتان استفاده می کنند بیشتر شوند این است که برای اینکه این اپلیکیشن را بازاریابی کنید یک استراتژی قوی داشته باشید. در صورتی که نتوانید چنین استراتژی برای خودتان داشته باشید؛ حتی در صورتی که یک اپلیکیشن بسیار کاربردی و مناسبی هم طراحی کرده باشید؛ شانستان برای موفق شدن خیلی کم می شود. این موضوع مخصوصا زمانی اهمیت پیدا می کند که شما یک برند شناخته شده ای نباشید به این دلیل که در صورتی که شما یک برند شناخته شده و معروف باشید؛ می توانید انتظار داشته باشید که بدون اینکه این اپلیکیشن را تبلیغ کنید تعداد افرادی که به دلیل نام برند شما از اپلیکیشن شما استفاده می کنند خیلی زیاد شود اما در صورتی که شما یک برند شناخته شده نباشید؛ باید حتما از روش هایی استفاده کنید که مردم بیشتری اپلیکیشن شما را بشناسند. برای اینکه شما می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید مانند بازاریابی کردن با استفاده از شبکه های اجتماعی، بازاریابی کردن با استفاده از وب سایت و روش های دیگری مانند آن. به عنوان مثال می توانید در شبکه اجتماعی مربوط به تجارت خودتان (مثلا در اینستاگرام) این اپلیکیشن را تبلیغ کنید و از افرادی که در اینستاگرام شما را فالو می کنند درخواست کنید که به اپلیکیشن شما هم سر بزنند و از این اپلیکیشن استفاده کنند و یا مثلا در صورتی که وب سایت دارید می توانید در صفحات مختلف وب سایت به این اپلیکیشن اشاره کنید و حتی می توانید لینک های دانلود این اپلیکیشن را در وب سایتتان قرار دهید.

11) از "شخصی سازی" کردن استفاده کنید

همواره این نکته را در نظر داشته باشید که مردم از "شخصی سازی کردن" خوششان می آید. بنابراین در صورتی که شما اپلیکیشنتان را به گونه ای طراحی کنید که موضوع شخصی سازی کردن هم در آن رعایت شده باشد شانس شما برای موفقیت بیشتر می شود. تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته است نشان داده است که اپلیکیشن هایی که در آنها موضوع "شخصی سازی کردن" رعایت شده است عملکرد بسیار بهتری نسبت به اپلیکیشن هایی که چنین ویژگی در آنها وجود ندارد دارند. به عنوان مثالی از شخصی سازی کردن، اپلیکیشن واتس آپ را در نظر بگیرید. در این اپلیکیشن ویژگی وجود دارد که در آن کابران می توانند رنگ پس زمینه را به انتخاب خودشان انتخاب کنند! آنها حتی می توانند یکی از تصاویر مربوط به گالری تصاویر خودشان را به عنوان تصویر پس زمینه انتخاب کنند.

12) برای یک مدت زمان مشخص، یک نسخه رایگان از اپلیکیشن خودتان را پیشنهاد دهید

این روش نیز یکی از بهترین روش هایی است که شما با عمل کردن به آن می توانید کاری کنید که تعداد افرادی که از اپلیکیشن شما استفاده می کنند زیاد شوند. این در حقیقت کاری است که بسیاری از شرکت ها برای اینکه اپلیکیشنشان بیشتر مورد توجه قرار بگیرند انجام می دهند. شما می توانید برای مدت محدودی کاری کنید که اپلیکیشنتان به صورت رایگان در اختیار همگان قرار بگیرد. بعد از مدتی می توانید این اپلیکیشن را پولی کنید و افرادی که مایلند تا دوباره از امکانات این اپلیکیشن استفاده کنند می توانند با پرداخت مبالغ تعیین شده این کار را انجام دهند. در صورتی که این کار را انجام دهید احتمال اینکه تعداد افرادی که از اپلیکیشن شما استفاده می کنند بیشتر می شود به این دلیل که در این صورت آنها سعی می کنند تا نسخه رایگان را امتحان کنند (حداقل به این دلیل که پولی نمی دهند!) و سپس تعداد زیادی از آنها مشتری می شوند!

13) پس از اتمام طراحی، چندین بار آن را مجددا بررسی کنید تا اگر خطایی وجود داشت بتوانید این خطا را رفع کنید

نکته دیگری که توجه کردن به آن برای اینکه بتوانید کار طراحی اپلیکیشن را به شیوه موثری انجام دهید لازم و ضروری است این است که شما بعد از اینکه طراحی اولیه اپلیکیشن را انجام دادید باید سعی کنید تا چندین بار آن را مرور کنید تا در صورتی که خطایی بوجود آمد این توانایی را داشته باشید که بتوانید این خطا را برطرف کنید. وقتی که شما یک اپلیکیشن را طراحی می کنید نمی توانید انتظار داشته باشید که تمام مراحل را به خوبی انجام دهید. به عبارت دیگر اپلیکیشنی که شما طراحی کرده اید ممکن است پر از خطاهای مختلفی باشد که شما اصلا به آن توجهی ندارید. بنابراین در صورتی که چندین بار پروسه ساخت کار را مرور کنید می توانید انتظار داشته باشید که این کارتان به شکل بهتری انجام بگیرد. (به این معنی که بتوانید به شیوه موثرتری خطاهای موجود در کار را کم کنید). بنابراین باید همواره این نکته را در نظر داشته باشید که بعد از طراحی کردن اپلیکیشن موردنظر، خطاهای آن را برطرف کنید.

14) به فیدبک ها توجه کنید

توجه کردن به فیدبک هایی که از طرف کاربرانی که از اپلیکیشن شما استفاده می کنند به شما می رسد نیز یکی دیگر از نکته هایی است که شما به عنوان فردی که قرار است کار طراحی اپلیکیشن را انجام دهد باید این نکته را درنظر داشته باشید. شما به عنوان فردی که می خواهد یک اپلیکیشن طراحی کند باید همواره بررسی کنید که افرادی که به عنوان کاربران شما از اپلیکیشن شما استفاده می کنند نسبت به اپلیکیشن شما چه احساسی دارند و به نظرشان این اپلیکیشن چه نقاط ضعفی دارد. این در صورتی است که اگر به این فیدبک ها توجه نکنید احتمال موفقیتتان کم می شود. شما باید بررسی کنید که آنها درباره اپلیکیشن شما چه نظراتی دارند؟ آیا نظرات آنها درباره اپلیکیشن شما مثبت است؟ آیا از اپلیکیشن شما راضی هستند؟ آیا دوست دارند تا کار را به همان شکلی که دارید انجام می دهید ادامه دهید؟ یا اینکه آیا می خواهند تا شیوه خودتان را تغییر دهید؟ آیا می خواهند شما امکانات و ویژگی های جدیدی را به اپلیکیشن اضافه کنید؟

شما به عنوان یک طراح باید به تمام این سوالات پاسخ دهید.

15) سعی کنید اپلیکیشن را طوری طراحی کنید که دارای عملکرد بالایی باشد

شما باید اپلیکیشن را به گونه ای طراحی کنید که دارای کارایی بالایی باشد. در صورتی که کارایی اپلیکیشن شما خیلی بالا نباشد و کاربرد زیادی نداشته باشد؛ شانس شما هم برای موفقیت خیلی کم می شود. بنابراین شما باید به عنوان یک طراح اپلیکیشن تمام تلاش خودتان را بکنید تا بتوانید به بهترین شیوه ممکن اپلیکیشن خودتان را به گونه ای طراحی کنید که دارای امکانات گسترده ای باشد. تحقیقات نشان داده است که اپلیکیشن هایی که دارای امکانات بهتر و گسترده تری هستند و کاربردی تر می باشند نسبت به اپلیکیشن هایی که چنین ویژگی را ندارند از شهرت بیشتری برخوردار هستند و همچنین تعداد افرادی که از این اپلیکیشن ها استفاده می کنند به مراتب بیشتر از تعداد افرادی است که از اپلیکیشن هایی استفاده می کنند که دارای کاربرد کمتری هستند. به عنوان مثالی بارز از این گونه اپلیکیشن ها می توان اپلیکیشن اینستاگرام را نام برد که دارای کاربردهای بسیار وسیع و گسترده ای است به گونه ای که کاربران را تشویق می کند تا از آن استفاده کنند.

16) همواره اپلیکیشن خودتان را بروزرسانی کنید

شانزدهیم و آخرین مورد (که البته نمی توان گفت از نظر کیفیت از همه پایین تر است) این است که شما باید اپلیکیشن خودتان را هر چند وقت یک بار بروزرسانی نمایید. در حقیقت اپلیکیشن های موفق اپلیکیشن هایی بوده اند که همواره خودشان را بروزرسانی کرده اند. در غیر این صورت احتمال شکست شما زیاد می شود به این دلیل که دنیای امروزه اپلیکیشن ها یک دنیای رقابتی است و شما باید برای اینکه در این دنیای جدید رقابتی از شرکت های دیگری که برای خودشان اپلیکیشن تولید می کنند پیشی بگیرید باید حتما هر چند وقت یک بار اپلیکیشن خودتان را بروزرسانی کنید و در حقیقت با این کار باید خودتان را در معرض آخرین بروزرسانی هایی که در این زمینه انجام شده است قرار دهید. بنابراین تا جایی که می توانید سعی کنید تا اپلیکیشن خودتان را بروزرسانی کنید و سعی کنید تا خودتان را به عنوان یک فردی که کارش طراحی اپلیکیشن هاست با آخرین تغییراتی که در دنیای اپلیکیشن ایجاد می شود تطبیق دهید و سعی کنید تا اپلیکیشنتان را همگام با این تغییرات آپدیت کنید و ویژگی ها و کاربردهای جدیدی به آن اضافه نمایید.