سفارش تبلیغ
صبا ویژن

16 توصیه برای موفق شدن در کار ساخت اپلیکیشن موبایل (بخش اول)

 


از آنجایی که تعداد کاربران گوشی های همراه در سال های اخیر به اندازه قابل توجهی افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین به نظر می رسد که تجارت های مختلف برای اینکه بتوانند در کارشان موفق شوند می توانند به گزینه ساختن اپلکیشنی که مختص تجارت خودشان باشد هم به عنوان یک گزینه مهم فکر کنند. در این پست قصد داریم تا 16 توصیه را به شما ارایه کنیم که با عمل کردن به این توصیه ها می توانید اپلیکیشن بهتری را برای وب سایتتان ایجاد کنید.
پدیده رشد تعداد اپلیکیشن های موبایل باعث شده است که تجارت های بیشتری به این فکر بیفتند که برای خودشان یک اپلیکیشن موبایل طراحی کنند.
آمارها نشان می دهد که:
  • به طور کلی تعداد دانلود های اپلیکیشن ها به میزان 175 میلیارد بار رسیده است!
  • کاربران اپلیکیشن های موبایل در کل دنیا 86 میلیارد دلار بر روی ساخت اپلیکیشن های موبایل مورد علاقه شان سرمایه گذاری کرده اند.
  • به طور متوسط یک کاربر در سال 1.5 ماه به استفاده کردن از اپلیکشن ها می پردازد.
  • هر کاربر به طور متوسط در ماه به 40 اپلیکیشن موبایل دسترسی دارد!
همچنین تعداد افرادی که برای رفتن به اینترنت از گوشی های همراه استفاده می کنند افزایش چشمگیری داشته است. روزگاری بود که مهم ترین و اصلی ترین روش رفتن به اینترنت از طریق کامپیوترهای شخصی و لپ تاپ ها و به طور کلی سیستم عامل ویندوز بود؛ اما امروزه دیگر چنین قانونی وجود ندارد. در حقیقت امروزه 66 درصد از افرادی که به اینترنت می روند این کار را با استفاده از گوشی های همراه انجام می دهند. بنابراین در صورتی که شما یک وب سایت دارید؛ باید اطمینان داشته باشید که تعداد کاربرانی که با استفاده از گوشی های هوشمند به این وب سایت سر می زنند از تعداد کاربرانی که با استفاده از ویندوز و کامپیوترهای شخصی این کار را انجام می دهند خیلی بیشتر است. و از آنجایی که وقتی که کاربران با استفاده از گوشی به وب سایت می روند بهتر است که برای راحتی آنها برای شرکتتان یک اپلیکیشن هم ایجاد کنید؛ بنابراین به نظر می رسد که نیاز دارید تا برای اینکه تعداد مخاطبین خودتان را بیشتر کنید؛ از یک اپلیکیشن هم استفاده کنید چون به عنوان یک استارت آپ، آینده کاری شما به این بستگی خواهد داشت که چه میزانی از افراد هستند که شما را از این طریق می بینند بنابراین یکی از بهترین روش ها برای اینکه مخاطبینتان را تحت تاثیر قرار دهید همین روش است. وقتی که شما برای خودتان یک اپلیکیشن موبایل داشته باشید؛ نه تنها کار مشتریان و مخاطبین را برای مشاهده کردن خدماتی که ارایه می دهید آسان تر می کنید؛ بلکه شما می توانید برخی از اخبار مربوط به شرکتتان و یا اعلامیه های مهمی را که مایل هستید آنها هم ببینند با آنها به اشتراک بگذارید. همچنین وقتی که شما برای خودتان یک اپلیکیشن داشته باشید این شانس را دارید که بر اساس یک روند منظم و برنامه ریزی شده با این افراد ارتباط برقرار کنید. بنابراین در صورتی که شما برای خودتان یک اپلیکشن مناسبی داشته باشید می توانید کاری کنید که تعداد مخاطبینتان بیشتر شود.

برای اینکه یک اپلیکشن مناسبی را برای شرکتتان ایجاد کنید مراحل زیادی هستند که شما باید این مراحل را طی کنید و این کارها را انجام دهید. در این پست قصد داریم تا 16 نکته را برای اینکه به شما کمک کند تا اپلیکیشنتان را به خوبی بسازید به شما ارایه دهیم.

1) اول از همه برای خودتان مشخص کنید که چرا کاربران می خواهند از اپلیکیشن شما استفاده کنند؟

اولین نکته ای که شما در این زمینه باید به آن توجه کنید این است که برای خودتان مشخص کنید که می خواهید چه نیازی را از کاربران برطرف کنید. در حقیقت هرکدام از این اپلیکیشن ها برای این طراحی شده اند که نیازی را برآورده کنند. ممکن است حتی برخی از افراد باشند که از این نیاز باخبر هم نباشند! به عنوان مثال، قبل از اینکه اپلیکیشن اینستاگرام وارد بازار شود؛ مردم فکر نمی کردند که نیاز دارند که تصاویر و ویدیوهای خودشان را به اشتراک بگذارند! اما وقتی که این اپلیکیشن وارد بازار شد؛ مشخص شد که آنها چنین نیازی دارند و همین باعث شد که تعداد زیادی از مردم در سراسر دنیا از این اپلیکیشن استفاده کنند. بنابراین شما باید کاری کنید که در مرحله اول مشخص شود که شما برای چه این اپلیکیشن را تولید می کنید و در مرحله دوم باید کاری کنید که مردم هم از نیازی که دارند باخبر شوند. بنابراین قبل از اینکه می خواهید شروع به ساختن و طراحی کردن این اپلیکیشن بکنید؛ باید سعی کنید بفهمید که هدفتان از تولید این اپلیکیشن چیست و قرار است چه نیازی را برآورده کنید.

2) مشخص کنید که کاربران اصلی این اپلیکیشن چه افرادی خواهند بود؟

در قدم دوم باید برای خودتان مشخص کنید که چه افرادی قرار است از این اپلیکیشن استفاده کنند. اینکه بدانید که مشتریان و مخاطبین اصلی شما برای استفاده از این اپلیکیشن چه افرادی خواهند بود برای شما اهمیت بسیار مهم و کلیدی دارد. به این دلیل که شما باید قبل از هر چیزی آنها را بشناسید و سعی کنید تا بر این اساس با آنها ارتباط برقرار کنید. شناختن افرادی که قرار است مخاطبین شما شوند تاثیر بسیار بسیار زیادی بر روی نوع طراحی اپلیکیشن که توسط شما انجام می شود خواهد گذاشت به این دلیل که در صورتی که شما از ابتدا بدانید که این اپلیکیشن را برای چه گروهی از کاربران طراحی می کنید؛ طراحی را به گونه ای انجام می دهید که برای آنها مفید باشد و ویژگی های این اپلیکیشن را به گونه ای تعریف می کنید که موجبات راحتی این افراد را فراهم آورد. بنابراین سعی کنید تا قبل از اینکه وارد مراحل اساسی و اصلی ساخت اپلیکیشن شوید به خوبی مخاطبین خودتان را بشناسید.

3) اپلیکیشن را انعطاف پذیر طراحی کنید

یکی دیگر از نکته های بسیار مهمی که شما باید حتما به هنگام طراحی کردن اپلیکیشن درنظر داشته باشید این است که این اپلیکیشن را به گونه ای طراحی کنید که انعطاف پذیر باشد. انعطاف پذیر بودن یک اپلیکیشن برای طراحی آن بسیار مهم است به این دلیل که در صورتی که شما اپلیکیشن را به گونه ای طراحی کنید که انعطاف پذیر نباشد؛ در صورتی که مجبور شدید به دلایل مختلفی تغییراتی در این اپلیکیشن بدهید؛ کارتان با دشواری های زیادی روبرو می شود. در حقیقت در این صورت مجبور می شوید که دوباره به سراغ کدهایی بروید که برای تولید کردن اپلیکیشن این کدها را مورد استفاده قرار داده اید بنابراین مجبور می شوید تا این کدها را دستکاری کنید. اما در صورتی که از همان ابتدا به هنگام طراحی اپلیکیشن، آن را به گونه ای طراحی کنید که نیازی به نوشتن مجدد این کدها برای تغییر دادن برخی از ویژگی های اپلیکیشن نباشد؛ می توانید انتظار داشته باشید که کارتان با موفقیت زیادی انجام شود به این دلیل که در این حالت شما اپلیکیشنی ساخته اید که به راحتی می توانید آن را بدون هیچ مشکلی تغییر دهید و ویژگی های جدیدی به آن اضافه کنید.

4) انتظار نداشته باشید که اولین نسخه شما یک نسخه کامل و بی نقص باشد!

یکی دیگر از نکته هایی که برای تولید کردن اپلیکیشن باید به آن توجه کنید این است که شما نباید انتظار داشته باشید که اپلیکیشنی که تولید می کنید بی نقص باشد! این موضوع مخصوصا زمانی اهمیت پیدا می کند که شما برای اولین بار این اپلیکیشن را تولید کرده اید! انتظار نداشته باشید که با اولین نسخه ای که از این اپلیکیشن تولید کرده اید یک کار بی نقص انجام دهید به این دلیل که در صورتی که چنین انتظاری داشته باشید بدانید که انتظارتان برآورده نمی شود! در حقیقت هنگامی که شما می خواهید برای اولین بار یک اپلیکیشن را تولید کنید باید این حقیقت را بپذیرید که طراحی شما پر از خطاهای مختلف خواهد بود! (البته در یک حالت می توانید انتظار داشته باشید که از همان ابتدا یک اپلیکیشن بدون نقص و یا حداقل با نقص های خیلی کمی تولید کنید و این حالت هم زمانی است که شرکت شما یک شرکت بسیار بسیار بزرگ در حد جهانی باشد!!!!)

بنابراین در هنگام تولید نسخه های اولیه اپلیکیشن از خودتان انتظار زیادی نداشته باشید!

5) سعی کنید دقیقا آن چیزی را که کاربران می خواهند به آنها ارایه دهید!

وقتی که می خواهید یک اپلیکیشن تولید کنید باید به هدفی که از ابتدا برای تولید کردن آن داشته اید پایبند باشید. در حقیقت شما به عنوان شرکتی که با یک هدف خاصی (که برآورده کردن بخشی از نیازها است) اپلیکیشن تولید کرده است؛ باید کاری کنید که حتما به این هدف برسید بنابراین باید اطمینان داشته باشید که این نیاز را برای کاربران فراهم کرده اید. تحقیقات ثابت کرده است که یکی از بزرگترین عواملی که منجر به موفقیت و یا شکست اپلیکیشن ها در کارشان شده است این است که اپلیکیشن هایی که موفق شده اند اپلیکیشن هایی بوده اند که به شکل تمام و کمال نیازهایی را که کاربرانشان داشتند برای آنها برآورده کردند. به عنوان مثال اپلیکیشن هایی مانند اپلیکیشن اینستاگرام و یا فیسبوک، دقیقا همان چیزی را که به کاربران وعده داده بودند برآورده کردند (البته با توجه به ویژگی های جانبی این اپلیکیشن ها می توان گفت که در برخی از موارد حتی از انتظارات آنها فراتر رفته اند)

مردم دوست دارند تا انتظاری را که از اپلیکیشن شما داشتند به خوبی برآورده شود. در صورتی که آنها انتظار داشته باشند که اپلیکیشنی برایشان وظیفه های مخصوصی را انجام دهد؛ کار شما این است که این اپلیکیشن را دقیقا به همان شکلی تولید کنید که این وظیفه ها را برای آنها انجام دهد. در صورتی که اپلیکیشن شما به گونه ای باشد که چنین نیازهایی را برای آنها برآورده نکند؛ احتمال اینکه در کارش موفق شود خیلی کم می شود.

6) اپلیکیشن خودتان را ساده طراحی کنید

یکی دیگر از نکته های خیلی مهم دیگری که شما باید به هنگام تولید کردن اپلیکیشن ها در نظر داشته باشید این است که شما باید اپلیکیشن خودتان را ساده تولید کنید. طراحی کردن اپلیکیشن دقیقا مانند طراحی کردن وب سایت می باشد. در صورتی که شما وب سایت خودتان را ساده طراحی کنید؛ شانس اینکه افرادی که به عنوان بازدیدکننده از وب سایت شما دیدن می کنند به وب سایت شما علاقه پیدا کنند خیلی زیاد می باشد. این در حالی است که اگر شما وب سایت پیچیده ای طراحی کنید (به عنوان مثال وب سایت شما به گونه ای باشد که دارای تعداد منوهای زیادی باشد و یا اینکه دارای طراحی پیچیده ای باشد که برای کاربران سخت باشد که بتوانند بخش های مختلف آن را پیدا کنند) در این صورت احتمال موفقیت شما کم می شود به این دلیل که کاربران در این حالت گیج می شوند و نمی دانند که باید برای اینکه در وب سایت شما راهشان را پیدا کنند چکار کنند. اما در صورتی که طراحی وب سایت ساده باشد آنها به راحتی می توانند کار طراحی وب سایت را انجام دهند.

طراحی اپلیکیشن هم به همین شیوه است. در صورتی که شما اپلیکیشن خودتان را به گونه ای طراحی کنید که بتوانید یک محیط ساده و کاربرپسند را برای افرادی که از اپلیکیشن شما استفاده می کنند فراهم آورید احتمال اینکه بتوانید در کارتان موفق شوید خیلی بیشتر از زمانی می شود که شما یک طراحی پیچیده داشته باشید و محیطی برای کاربران ایجاد شود که نتوانند آنطور که می خواهند از تمام ویژگی هایی که در این اپلیکیشن وجود دارد استفاده کنند. بنابراین طراحی ساده را برای اپلیکیشن فراموش نکنید و سعی کنید تا اپلیکیشن را به ساده ترین شکل ممکن طراحی کنید.