سفارش تبلیغ
صبا ویژن

5 روندی که طراحی اپلیکیشن های موبایل به آن سمت پیش می رود

 

  5 روندی که طراحی اپلیکیشن های موبایل به آن سمت پیش می رود

 

استفاده از اپلیکیشن های موبایل، این روزها از همیشه گسترده تر شده است. امروزه در دنیا دیگر کمتری کسی را می بینیم که از اپلیکیشنهای موبایل استفاده نکند! حتی بسیاری از شرکتهایی هم که خدماتی را از طریق وب سایتهایشان ارایه می کردند؛ دیگر این روزها برای شرکت خودشان یک اپلیکیشن مخصوصی ایجاد کرده اند و سعی می نمایند تا این خدمات را از طریق این اپلیکیشن ها ارایه کنند. بنابراین استفاده از اپلیکیشن های موبایل از گستردگی زیادی برخوردار شده است و روزانه بر تعداد افرادی که از این اپلیکیشن ها استفاده می کنند، هم اضافه می شود. اما شکل تولید اپلیکیشن ها نسبت به سال های گذشته تغییر کرده است و این اپلیکیشن ها نسبت به سال های گذشته به شکل های دیگری ساخته می شوند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با پنج روندی که در سال 2020 تولید اپلکیشن به سمت این روندها می رود آشنا کنیم.


1) استفاده از هوش مصنوعی

استفاده از هوش مصنوعی در روند تولید اپلیکیشن ها سابقه طولانی دارد که چیز تازه ای نیست. ولی دلیل این که آن را در این لیست آورده ایم به این دلیل است که استفاده از آن در تولید اپلیکیشن ها هنوز هم ادامه دارد.

سابقه استفاده از هوش مصنوعی برای تولید اپلیکیشن های موبایل به چندین سال قبل برمی گردد. زمانی که برای اولین بار از هوش مصنوعی در طراحی اپلیکیشن ها استفاده شد؛ انقلاب گسترده ای در تولید اپلیکیشن ها بوجود آورد. موفقیت استفاده از این روش و همچنین دوام آن باعث شد تا استفاده از آن در تولید اپلکیشن های موبایل همچنان ادامه داشته باشد. بنابراین استفاده کردن از تکنیک هوش مصنوعی در تولید کردن اپلیکیشن ها روز به روز افزایش پیدا کرد. استفاده کردن از تکنیک هوش مصنوعی در تولید اپلیکیشن ها می تواند برای طراحان این امکان را فراهم نماید که عملکرد اپلیکیشنشان را ارتقاء دهند. همچنین آن ها می توانند با بهره گیری از این تکنیک کاری کنند که میزان ایمنی در طراحی اپلیکیشن افزایش پیدا کند و همچنین طراحان با بهره گیری کردن از این تکنیک می توانند ویژگی های اضافی دیگری را نیز به این اپلیکیشنی که طراحی کرده اند اضافه نمایند. ویژگی هایی که تنها راه اضافه کردن آن ها به اپلیکیشن فقط استفاده از همین هوش مصنوعی می باشد.

قابلیت هایی که هوش مصنوعی در اختیار طراحان قرار می دهد؛ از قبیل تشخیص تصاویر و تشخیص چهره، می توانند باعث شوند که میزان ایمنی اپلیکیشن بهتر شود. همچنین قابلیت‌هایی مانند تشخیص متن ها و پردازش زبان های اصلی می توانند باعث شوند که عملکرد چت بوت ها ارتقاء پیدا کند. علاوه بر تمام این ها، ویژگی پیش بینی کننده AI این امکان را برای طراحان فراهم می‌کند تا قابلیت‌هایی از قبیل شخصی سازی (Personalization) در اپلیکیشن ها را ارتقاء دهند.

علاوه بر تمام این ها، استفاده کردن از دستیارهای تصویری مانند سیری (Siri)، الکسا (Alexa)، کورتانا (Cortana) و غیره همگی با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی ساخته می شوند و این ها نشان دهنده این است که چگونه استفاده از این تکنیک می تواند در تولید یک اپلیکیشنی با مقاصدی مانند اپلیکیشن های بالا، مناسب باشد. به علاوه، یکی دیگر از مثال های بارزی که تکنیک هوش مصنوعی توانسته است صنعت موبایل را تغییر دهد، Google Duplex است که یک اپلیکیشنی است که با استفاده از تکنیک هوش مصنوعی ایجاد شده است و ویژگی های انسانی دارد و می تواند دقیقا مانند انسان، زمان بندی های مربوط به قرار ملاقات ها را تنظیم کند و حتی می تواند به راحتی تماس های تلفنی را با رستوران ها و دیگر تجارت های محلی در اطراف برقرار کند.

 

2) دستگاه هایی که پوشیدنی هستند (Wearable Devices)

دستگاه هایی که پوشیدنی هستند نیز یکی دیگر از روندهایی هستند که تولید اپلیکیشن در سال های اخیر به سمت آنها پیش رفته است و انتظار می رود که در سال های آینده هم این روند ادامه داشته باشد.

این دستگاه های پوشیدنی، شامل تمام دستگاه هایی می شوند که به گونه ای به انسان متصل می شوند. از باندهای ورزشی (fitness band) گرفته تا ساعت های هوشمند، دستگاه های مخصوص برای بررسی کردن وضعیت خواب، حلقه های هوشمند (smart ring) و غیره. این دستگاه ها، زمانی به طور کامل از بازار موبایل جدا بودند و هیچ ارتباطی با بازارهای موبایل نداشتند. اما این روزها استفاده از این دستگاه ها به صورت بسیار گسترده ای گسترش پیدا کرده است و علاوه بر آن این دستگاه ها هم بخشی از بازار موبایل شده اند به گونه ای که جزیی از اپلیکیشن هایی هستند که ساخته می شوند. امروزه برای این که این دستگاه ها راه اندازی شوند و با موبایل متصل شوند تنها نیازمند یک اپلیکیشن می باشد. اگرچه در سال 2020، این دستگاه های پوشیدنی، دیگر به اندازه ای در زندگی روزمره ما رفته اند که تشخیص دادن این که کدامیک از آن ها (این دستگاه ها و یا برخی از اپلیکیشن های موبایل) برای ما راحت تر می باشد کاری سختی است. بنابراین استفاده از این دستگاه ها به شکل گسترده ای افزایش پیدا کرده است. گسترش این دستگاه ها به گونه ای است که شرکت ها و کارخانه های سازنده آن ها سعی می کنند کاری کنند که اپلیکیشن ها به گونه ای صرفاً برای دانلود کردن بر روی این دستگاه ها طراحی شوند.

البته هم اکنون اکثر اپلیکیشن هایی که ساخته می شوند؛ این توانایی را ندارند که با دستگاه های پوشیدنی تطبیق داده شوند. علت اصلی این امر هم این است که پلتفرم های این دو با همدیگر سازگاری ندارد. به عنوان مثال، هر ساعت هوشمند از یک سیستم عملیاتی و یک پلتفرمی استفاده می کند که از سیستم عملیاتی و پلتفرمی که یک موبایل از آن استفاده می کند؛ متفاوت می باشد. به همین شکل هم اپلیکیشنی که برای یک موبایل ساخته می شود را نمی توان برای دستگاه های پوشیدنی مانند ساعت های هوشمند و غیره مورد استفاده قرار داد. این موضوع مخصوصاً زمانی اهمیت پیدا می کند که این دستگاه ها مربوط به برندهای مختلفی باشند. در چنین وضعیتی که دیگر اصلاً امکان این کار وجود ندارد. بنابراین به همین دلیل است که چنین اپلیکیشن هایی به اندازه اپلیکیشن هایی که برای آیفون و یا اندروید ساخته می شوند تولید نمی شوند.

با توجه به بحثی که در بالا انجام گرفت؛ می توان این گونه نتیجه گرفت که در آینده، نیاز است که طراحان اپلیکیشن هایی را تولید کنند که به راحتی بتوان پلتفرم های آن ها را به هم تبدیل نمود.


3) تکنولوژی نسل پنجم یا 5G

یکی دیگر از روندهایی که در تولید اپلیکیشن ها ایجاد شده است و همچنان هم ادامه دارد؛ روند استفاده از تکنولوژی نسل پنجم یا 5G است. این تکنولوژی برای اولین بار در سال 2019 تولید شد و همچنان بر شیوه ای که دستگاه های موبایل عمل می‌کنند هم اثر داشته است. این تکنولوژی، به خودی خود دارای سرعتی است که از تکنولوژی نسل چهارم بسیار بیشتر است (به اندازه صدها برابر). علاوه بر آن، تکنولوژی نسل پنجم، نسبت به تکنولوژی نسل چهارم دارای مزیت‌های زیاد دیگری نیز می باشد. از جمله این که در این تکنولوژی میزان ایمنی داده‌ها خیلی بالا می باشد؛ عملکرد اپلیکیشن ها خیلی بهتر است و همچنین مزیت های خیلی زیاد دیگری نیز دارا می باشد که تکنولوژی نسل چهارن چنین مزیت هایی را نداشته است. البته با این که تکنولوژی نسل پنجم در سال 2020 همچنان جوان است؛ ولی با توجه به بررسی شواهد اولیه ای که حاصل از آمدن این تکنولوژی است می توان نتیجه گرفت که میزان موفقیت این تکنولوژی روز به روز در حال افزایش است و نیاز است که افرادی که کار طراحی اپلیکیشن را انجام می دهند؛ کار طراحیشان را به شیوه ای انجام دهند که اپلیکیشن هایی که طراحی می کنند تا این تکنولوژی جدید همخوانی داشته باشد (به جای این که تنها اپلیکیشن هایی تولید کنند که با تکنولوژی نسل چهارم همخوانی داشته باشد).

هم اکنون شرکت های بسیاری هستند که این روند را در تولید اپلیکیشنشان مورد استفاده قرار داده اند. همزمان با این که شرکت ها باید با این تکنولوژی هماهنگ شوند؛ آن دسته از طراحانی که اپلیکیشن‌هایی می سازند که با تکنولوژی نسل پنجم تطبیق ندارد؛ محکوم به شکست هستند.

 

4) استفاده از تکنولوژی بیکون (Beacon)

یکی دیگر از روندهایی که تولید کردن اپلیکیشن ها در سالهای اخیر به آن سمت می رود؛ استفاده کردن از تکنولوژی بیکون می باشد. اصطلاح بیکون (البته در زمینه تولید موبایل) در حقیقت به فرستنده های رادیویی کوچکی اطلاق می شود که با دستگاه های کاربران از طریق بلوتوث در ارتباط می باشند. عملکرد اصلی بیکون ها این است که تجربه کاربری را افزایش دهند و میزان اثربخشی خرید کردن را بهتر کنند. برای این که کاری کنید که یک بیکن کار کند؛ بهترین راه این است که آن را در یک فروشگاه خرده فروشی نصب کنید، یک موسسه بهداشتی و یا هر موسسه دیگری که به یک اپلیکیشن موبایل متصل می شود نصب کنید. هنگامی که یک مشتری در کنار این بیکن می‌آید؛ این اپلیکیشن مرتبط در گوشی همراه این فرد به سیگنال هایی که از طریق بیکن اصلی نصب شده فرستاده می شود پاسخ می دهد و از این طریق مشتری می تواند بفهمد که چیزهای جدیدی در مکان مورد نظر وجود دارد و یا این که می تواند اطلاعات جدیدی را درباره این مکان بدست بیاورند. استفاده کردن از بیکن ها همچنین منجر می شود که مشتریان درک بهتری را از اپلیکیشن های موبایل پیدا کنند و بدانند که اپلیکیشن‌های موبایل دارای کاربردهای گسترده تری هستند. علاوه بر این که برای این بیکن ها به روز رسانی هایی هم وجود دارد؛ با استفاده از آن ها میتوان داده های مربوط به تجربیات کاربران را مشخص کرد و بررسی کرد که آن ها به دنبال چه چیزهایی هستند. همچنین بیکن ها این قابلیت را دارند که به کاربران نشان دهند که نزدیک ترین سوپرمارکت ( یا هر مکانی که می خواهند) کدام بخش است و علاوه بر آن امکان پرداخت پول به صورت بی سیم را از طریق بلوتوث و وای فای فراهم می کنند.


5) کیف پول های موبایل (Mobile Wallet)

همواره سیستم های انتقال پول بی سیم (wireless and cardless payment systems) مورد توجه بوده اند؛ ولی در سال های اخیر این مفهوم قدری بالا گرفته است. امروزه برخی از اصطلاحا "کیف پول های موبایلی " مانند گوگل پی (Google Pay) و یا اپل پی (Apple Pay) هستند که می توان با استفاده از آن ها به راحتی بدون مشکل پول پرداخت کرد. استفاده از این تکنولوژی ها به اندازه ای در حال گسترش پیدا کرده است که پیش بینی می شود که تا دو سال دیگر، یعنی تا سال 2022، میزان وجوهی که از این طریق پرداخت و دریافت شده اند به میزان 13.97 میلیارد دلار برسد.

یکی از مهم ترین ویژگی های مثبتی که استفاده کردن از این شیوه برای پرداخت دارد این است که استفاده از آن بسیار آسان می باشد. به این دلیل که دیگر در این روش نیازی به استفاده کردن از کارت (و دادن شماره کارت و دادن رمز دوم و غیره) نمی باشد. ویژگی مثبت دیگری که استفاده از این سیستم دارد این است که در این روش انتقال پول، ایمنی خیلی بالا می باشد. علاوه بر آن، در این سیستم ها می توان با تلفیق کردن سیستم های هوش مصنوعی که شامل الگوریتم های تشخیص چهره و غیره می باشند؛ کاری کرد که انتقال وجوه از این طریق راحت تر از گذشته انجام بپذیرد. پیش بینی می شود که استفاده از این روش برای انتقال وجه در آینده نزدیک جایگزین روش های کنونی (استفاده از کارت) برای انتقال وجوه شود به این دلیل که این روش هم بسیار ایمن تر است و هم این که پرداخت با این روش نسبت به پرداخت با استفاده از اینترنت و پرداخت با استفاده از کارت بسیار آسان تر و سریع تر انجام می پذیرد.