سفارش تبلیغ
صبا ویژن

15 مرحله برای انجام یک پایان نامه

 

15 مرحله برای انجام یک پایان نامه

 

انجام پایان نامه نیز مانند تمام کارهای دیگر کاری است که دارای اصول و قواعد خاص خودش می باشد و شما برای اینکه یک پایان نامه خوبی بنویسید؛ باید مراحل مختلفی را طی کنید. در اینجا قصد داریم تا 15 مرحله ای را که شما به عنوان یک پژوهشگر باید برای نوشتن پایان نامه خود طی کنید ارایه می نماییم.

1) سوالات اصلی و فرعی پایان نامه را تعریف کنید.

اولین مرحله برای انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری این است که سوالات اصلی و فرعی پژوهش خودتان را تعیین کنید. نام دیگر این مرحله پیدا کردن یک فرضیه اولیه برای پایان نامه می باشد. در این مرحله شما باید به خودتان و به افرادی که قرار است پژوهش شما را بخوانند بگویید که هدفتان از انجام پایان نامه چه می باشد و برای چه می خواهید این پایان نامه را انجام دهید.

2) منابع اطلاعاتی خودتان را مشخص کنید.

هر فردی که می‌خواهد پایان نامه خود را انجام دهد؛ اول از همه باید برای خودش منابع اطلاعاتی را که قرار است بر اساس این منابع کارش را انجام دهد مشخص نماید. بنابراین مرحله دوم از انجام پایان نامه این است که مشخص کنید که می‌خواهید برای این کار از چه منابع اطلاعاتی استفاده کنید. این منابع اطلاعاتی می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند. به عنوان مثال می توانند به شکل کتاب و یا به شکل کتاب های الکترونیکی و یا به هر شکل دیگری باشند که شما باید تمام این منابع را به صورت دقیق و با ذکر جزئیات برای خودتان مشخص کنید.

3) یک نگاه کلی به پایان نامه ای که می خواهید انجام دهید، بیندازید.

اکنون شما مرحله اول را پشت سر گذاشته اید: اول از همه سوالات اصلی و فرعی پایان نامه را مشخص کرده‌اید و همچنین در درجه دوم مشخص نموده اید که قرار است از چه منابعی برای انجام پایان نامه استفاده کنید. در این مرحله نوبت به آن می رسد که برای خودتان یک دورنمایی از انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری خود را مشخص کنید. شما در این مرحله باید مشخص کنید که پایان نامه شما در چه زمینه ای و در چه محدوده و حوزه ای انجام خواهد شد.

4) بر اساس مرحله های قبلی، دوباره سوالات و فرضیات اساسی پایان نامه را مورد ارزیابی مجدد قرار دهید.

شما در این مرحله باید بر اساس منابع اطلاعاتی که برای خودتان تعیین کرده اید و همچنین بر اساس طبیعت و ماهیت کاری که می‌خواهید انجام دهید (که آن را در مرحله شماره 3 مشخص کرده اید) دوباره سوالات پایان نامه را مورد بازبینی قرار دهید و در صورت لزوم آنها را تغییر دهید. در این مرحله شما باید ببینید که سوالات پایان نامه بر اساس پارامترهایی که در اختیار دارید قابل پاسخگویی می باشند یا خیر.

5) حوزه تحقیقاتی را بررسی و مشخص نمایید.

اکنون شما 4 مرحله از کار را پشت سر گذاشته اید و در مرحله چهارم تمام سوالات و فرضیات پایان نامه را هم به درستی مورد بررسی قرار داده‌اید. اکنون در مرحله پنجم نوبت به آن رسیده است که حوزه های تحقیق را مورد بررسی قرار دهید و ببینید که آیا این حوزه‌های تحقیق برای کار شما مناسب می باشند یا خیر. در این مرحله باید بررسی کنید که آیا شما قادر هستید که کار پایان نامه خود را در این حوزه ها انجام دهید یا اینکه این توانایی را نخواهید داشت که در حالت دوم، باید حوزه تحقیق و سوالات و غیره را تغییر دهید.

6) مناسب ترین روش های تحقیق را انتخاب کنید.

اکنون نوبت به آن رسیده است که شما بررسی کنید که مناسب ترین روش های تحقیق برای انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری شما کدام می باشد. روش‌های تحقیق زیادی وجود دارند که شما می توانید بر اساس آنها کار تحقیقاتی را انجام دهید. این روش‌های تحقیق می‌تواند شامل نظرسنجی ها، مصاحبه ها، آزمایش و خطاها و روش های دیگری شود؛ و لذا شما باید سعی کنید تا بر اساس نوع پژوهشی که دارید مناسب ترین روش را برای نوشتن پایان نامه مشخص کنید.

7) برای انجام پایان نامه یک برنامه ریزی مناسبی داشته باشید.

در این بخش شما باید بررسی کنید که برای پایان نامه که می خواهید انجام دهید باید چگونه برنامه ریزی کنید. این شیوه برنامه ریزی برای شما خیلی مهم است به این دلیل که تعیین کننده کارهایی است که از این به بعد باید انجام دهید. برنامه ریزی که شما انجام می دهید باید بر اساس روش تحقیقی باشد که انتخاب نموده اید. همچنین شما باید بدانید که برنامه ریزی کردن تأثیر بسیار زیادی بر روی نتیجه کار شما خواهد گذاشت؛ بنابراین باید سعی کنید تا یک برنامه ریزی دقیق و مناسبی داشته باشید.

8) اطلاعاتی را که برای نوشتن پایان نامه مورد نیاز دارید را با استفاده از شیوه های مختلف جمع آوری نمایید.

این مرحله یکی از مهم ترین مرحله های انجام پایان نامه می باشد یعنی مرحله جمع آوری اطلاعات. در این مرحله شما باید اطلاعاتی را که برای پایان نامه اتان مورد نیاز دارید، جمع آوری کنید. در این مرحله شما باید بررسی کنید که برای اینکه پایان نامه به بهترین شکل ممکن انجام شود نیازمند چه اطلاعاتی هستید و بر این اساس باید این اطلاعات را از منابع مختلفی که در این زمینه وجود دارد جمع آوری نمایید.

9) استراتژی های جستجویی برای منابعتان را در صورتی که به نظرتان لازم است تغییر دهید.

در این مرحله ممکن است به نظرتان منابعی که دارید؛ کافی نباشد. بنابراین در صورتی که لازم می‌دانید این منابع را تغییر دهید و سعی نمایید تا برای جستجو کردن برای این منابع نیز استراتژی‌های خودتان را تغییر دهید. این مرحله یکی از مرحله‌های لازم برای اینکار است به این دلیل که وجود منابع مختلف تأثیر زیادی می تواند بر روی شیوه تحقیق داشته باشد و لذا خیلی مهم است که این مرحله را دقیقاً به همان شیوه ای که به نظرتان درست است، انجام دهید.

10) با استفاده از معیارهایی که دارید؛ منابعتان را به خوبی ارزیابی کنید.

همان طور که می‌دانید داشتن منابع مناسب برای انجام پایان نامه یکی از مهم ترین پارامترهایی است که باید مد نظر داشته باشید. بنابراین یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که منابعتان را با استفاده از معیارهایی که در اختیار دارید مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید و در صورتی که به نظرتان منابعی که در اختیار دارید مناسب نمی‌باشند آنها تغییر دهید و در صورتی که به نظرتان مناسب هستند؛ آنها را نگه دارید.

11) منابعی که در اختیار دارید را با دقت بخوانید و در این کار یاداشت‌برداری را فراموش نکنید.

این موضوع برای شما خیلی مهم است زیرایکی از مهم ترین و کلیدی ترین موضوعاتی که در زمینه نوشتن پایان نامه باید همواره مدنظر داشته باشید این است که منابعتان را به خوبی مطالعه کنید. از منابعی که مطالعه می کنید؛ نت‌ها و یادداشت‌هایی از بخش هایی که به نظرتان مناسب است، بردارید و سعی کنید تا منابعی را که مطالعه می کنید با دقت مرور کنید.

12) اطلاعاتی که از منابعی که مطالعه کردیده اید را با اطلاعاتی که خودتان در این زمینه دارید تلفیق کنید.

وقتی که شما به منابع و مراجعی که در این زمینه وجود دارد رجوع می‌کنید، می توانید اطلاعاتی را که در این منابع وجود دارد را بهتر مورد بررسی قرار دهید و این اطلاعات را در کنار اطلاعاتی که خودتان در اختیار دارید قرار دهید و لذا سعی نمایید تا این اطلاعات را مورد بررسی قرار دهید و از تلفیق کردن این اطلاعات و اطلاعات خودتان به نتیجه گیری های مناسبی دست پیدا کنید.

13) از اطلاعاتی که بدست آورده اید برای پاسخ دادن به سوالات و فرضیات پایان نامه استفاده کنید.

اکنون شما وارد مرحله ای شده اید که در این مرحله باید از اطلاعاتی که بدست آورده اید برای هدف پاسخ دادن به فرضیات پایان نامه استفاده کنید. در این مرحله شما باید سعی کنید تا تمام اطلاعاتی را که در زمینه پایان نامه خودتان بدست آورده اید را بررسی کنید و ببینید که این اطلاعات چگونه می توانند به شما کمک کنند تا در کارهایتان پیروز شوید. در این مرحله شما باید ارتباط مناسبی را میان پیدا کردن پاسخ سوالاتتان و اطلاعاتی که در اختیار دارید بدست آورید.

14) وقتی پاسخ سوالتان را بدست آوردید؛ سعی کنید تا دوباره آن را مرور کنید.

در این مرحله شما به پاسخ سوال رسیده اید ولی هنوز هم کارتان تمام نشده است. در این مرحله شما باید دوباره برگردید و یک مرور کلی را بر روی تمام کارهایی که از ابتدا تا این مرحله می‌خواستید انجام بدهید بکنید. در این مرحله شما باید بررسی کنید که چگونه توانسته اید به پاسخ سوالاتتان برسید و همچنین برای اینکه از پاسخ سوالاتتان اطمینان پیدا کنید باید یک بار دیگر کل کار را مرور کنید.

15) مرحله نهایی: مرحله ارجاع دهی

اکنون دیگر پایان نامه شما کامل شده است و وقت آن رسیده است که شما به ارجاع دهی منابعی که برای این کار مورد استفاده قرار داده اید بپردازید. در این مرحله شما باید با دقت تمام، به تمام منابعی که داشته اید ارجاع دهید. در این مرحله شما باید سعی کنید تا به دقت ببینید که کدامیک از منابع مربوط به کدامیک از مراجع بوده اند و تک تک منابع را مشخص کنید که مربوط به کدامیک از مراجع بوده اند. این مرحله مرحله نهایی کار نگارش پایان نامه شما می باشد.